Normandië, Frankrijk

Gepubliceerd op 25 september 2023 om 18:00

We hebben een paar dagen rondgetoerd in Normandië met een camper!

Camper huren

We hebben zelf geen camper, dromen er af en toe wel over, maar kijken daarom wat de huuropties zijn. We komen uiteindelijk uit bij een camper die we via Goboony huren. Via deze optie betalen we 1/3 van de prijs wat we anders via de grote verhuurmaatschappijen zouden betalen. Het is een soort airbnb maar dan voor campers. Je geeft aan van wanneer tot wanneer je weg wilt, wat eventuele wensen aan de camper zijn (aantal slaapplaatsen, reizen naar buitenland, huisdier wat mee gaat, verwarming/ airco, etc.) en de afstand van waar je de camper vandaan wilt ophalen. Zo komen er een aantal matches uit waaruit je kunt kiezen.

Dag 1; het camper avontuur gaat beginnen!

We brengen de kinderen naar school en halen daarna de camper op. We lopen samen met de verhuurder even alles na en rijden 'm daarna naar huis. Vullen maar! Boodschappen, kleding, beddengoed alles maken we klaar voor vertrek. We halen de kinderen uit school, eten even wat en off we go!

Cadzand

De eerste stop is Cadzand. De stranden van Cadzand-Bad, Nieuwvliet-Bad (de Verdronken Zwarte Polder) en Groede zijn heel toegankelijke fossielenvindplaatsen en ook heel geschikt voor kinderen. We zijn hier in de voorjaarsvakantie geweest, maar hebben hier toen niet specifiek naar gezocht, maar ook niets gevonden. Herkansing! Bivalven, haaientanden en roggentanden komen het meeste voor. Ook kunnen tanden worden gevonden van vissen en potvissen en zelfs diverse botten van zoogdieren.

Helaas vinden we niets bijzonders hier. Ik lees dat het zand recentelijk is opgespoten en de ene website geeft aan dat je hierdoor juist wat zou kunnen vinden en de andere dat dat de reden is dat er niets ligt. We wandelen wat over het strand, want het is wel mooi! Maar besluiten een stukje door te gaan naar Knokke in België.

Knokke, België

Bij Knokke-Strand staan leuke strandhuisjes en zijn er wat dappere oudere dames die giechelend en gillend de zee in gaan. De hond mag hier niet het strand op, dus ik ga alleen met de kinderen even het strand op terwijl Pascal met Bobby een balletje gooit op de 'boulevard'.

Hier hebben we helaas ook geen haaientanden gevonden, maar wel zeeboontjes, veel stukken krab en een stuk inktvisrug.

We overnachten in Knokke-Heist op Holiday Village. Een prima camping voor met name campers. Er is een toiletgebouwtje met douches, wc's en een afwasplaats, verder is er elektra aanwezig, stort- en waterputten. Sommige plaatsen zijn echt alleen om je camper op te parkeren, anderen wat breder om ook een luifel en tafel met stoelen te stallen.

Onderweg naar de camping rijden we langs de boulevard van Knokke-Strand waar iets in aanbouw is, wat er heel tof uitziet. Ben benieuwd wat het gaat worden..!

Dag 2; hoop tijd verloren, maar een prachtige afsluiting van de dag bij de witte klifs

We krijgen in de nacht regen en in de ochtend regent het ook nog hard. Het plan om na het ontbijt naar maisterplan (maisdolhof) te gaan vervalt daardoor en komt weer terug op het lijstje om een andere keer te bezoeken. We hadden al gezien dat ze nu enkel in het weekend open zijn, maar door de regen kan ook de drone niet vliegen.

Wassant

We rijden door naar Wassant. Hier ligt een gezonken Duitse duikboot uit WO1 in zee, vlak aan de kust die enkel te zien is als het eb is. Deze werd in 2019 ineens  zichtbaar en is nog niet geborgen. Dat niet alles mee zit tijdens reizen bleek hier. We zijn lang bezig geweest om het schip te zoeken, en uiteindelijk bleek deze verder te liggen en was het waarschijnlijk niet meer eb genoeg waardoor deze niet te zien was. Echt super erg balen! Want én we zijn veel tijd kwijt geraakt hieraan én alsnog niet gevonden dus.. Wél is het droog geworden en klaart het langzaam op! Op het strand van Wassant zien we wat cliffs komen en regent het uit de rotsen. Een gek gezicht, omdat het geen watervalletjes van bovenaf zijn, maar echt uit de rots komt.

Crique de la Crevasse

We rijden door naar plage Crique de la Crevasse. Je kunt dichtbij parkeren, met de camper iets lastiger, maar die zetten we even in de berm. Er loopt een paadje met een trap naar beneden naar het strand. De rotsen zijn hier donker gekleurd, het is een stukje ongerept natuur. Het strandje is alleen bij eb toegankelijk. Tussen de rotsen groeien mosselen die vissers en inwoners uit de buurt graag komen rapen. Het is een mooi uitzichtje!

Neufchâtel-Hardelot

Daarna door naar Neufchâtel-Hardelot waar we voor nu het kasteel overslaan i.v.m. de verloren tijd vanmiddag en naar het strand doorrijden. We komen door een grote vilawijk die een beetje Amerikaans aandoet met brede straten en hele grote huizen, ook een aantal hele aparte; en met een enorme schoorsteen, een soort paddenstoelhuis, etc. Op het strand kijken we naar de strandhuisjes en naar een explosie aan dode krabbetjes. Ook liggen er hier heel veel rugskeletten van inktvissen, een kwal, maar helaas ook hier geen haaientanden 😉 Wél een aantal haaieneieren! We kijken nog even bij de interessante architectuur van wat huizen en rijden verder naar le Tréport.

Le Tréport

Bij le Tréport zien we voor het eerst de echt grote witte cliffs. Het is hier fantastisch mooi, mede door de ondergaande zon, tipje dus! We eten even wat op de parkeerplaats, lang leven de camper dus kunnen gewoon koken 😉 en hebben diner with a view! Hierna lopen we wat over het strand, spelen met de hond en grote keien, maken tientallen foto's en dronebeelden.

Omdat het donker begint te worden gaan we richting de camping en slaan we het dorpje Veules les Roses over, ook voor ooit nog eens op het lijstje terug..

We overnachten op Huttopia les Falaises. Een kleine camping met een verwarmd en overdekt zwembadje wat tot 21u open is.

Dag 3; Wat is Normandie mooi

We worden vandaag weer wakker met regen.. we gaan ontbijten,  douchen en naar Fécamp. De stad van vissers en likeur. Het palais Bénédictine is mooi om te zien,  verder vinden we het hier niet heel interessant dus rijden snel verder.

Étretat

We rijden naar Étretat. Een bekende plek in Normandië. Er komt nog even een stevige bui op ons, maar daarna trekt het open. Je kan aan twee kanten de rots op, wij gaan rechts zodat we uitzicht hebben op de natuurlijke brug links. Het is even een klim, maar boven heb je prachtig uitzicht. Er staat een schattig kerkje (helaas in steigers nu). Je kunt nog verder doorlopen en ik zou dat wel doen! Je hebt daar namelijk nog een prachtig uitzicht over de rotsformaties langs de kust. Je kunt evt. ook nog naar beneden, zodat je aan de voet van die enorme cliff staat. Het is een prima, betonnen pad naar beneden,  alleen terug omhoog weer een flinke klim 😉. Deze laatste heb ik alleen gedaan,  de kinderen bleven boven met Pascal en Bobby.

We lunchen hier nog even, en hebben ook hier weer lunch met een view op de natuurlijke brug!

Vervolgens rijden we langs de Catena Containers in le Havre en de brug van Normandië naar Honfleur. We rijden hier doorheen, maar besluiten dat we het niet interessant genoeg vinden om nu te stoppen en rond te wandelen hier.

Goldbeach, Arromanches les Bains

We zijn vrij lang bij Etretat blijven hangen en moeten op tijd bij de camping zijn vanavond  waardoor we Deauville, Houlgate en Abbaye aux hommes overslaan en kiezen om naar de invasiestranden te gaan. Ook daarin heb je veel opties; Sword Beach, Juno Beach, maar wij gaan eentje verder naar Goldbeach, Arromanches les Bains. Deze badplaats was bij de invasie een van de belangrijkste strategische doelen van de geallieerden. Ze wilden er een kunstmatige haven bouwen om zo de gelande troepen te kunnen bevoorraden met wapens en mumunitie. In zee en op het strand kan je overblijfselen van deze haven zien in allerlei mysterieuze vormen. Indrukwekkend met de restanten in zee en beelden langs de kust.

Je kan evt. nog naar Cap Manvieux voor een mooi uitzicht, maar wij besluiten naar de camping te gaan, we hebben voldoende moois gezien vandaag! We overnachten op camping les Bas Carreux. Een mooie kleine camping en we hebben een plekje aan de rechterkant waardoor we uitkijken op de kust van Arromanches les Bains. De kinderen spelen even in de speeltuin, we spelen een spelletje met elkaar, eten wat en gaan op tijd slapen vandaag.

Dag 4; we zijn stil van alle indrukken

We worden wakker met een zonnetje vandaag! Ontbijten (airfryer mee is echt top! Elke dag lekkere afbakbroodjes zonder eerst nog naar de bakker te hoeven) en gaan op pad, vandaag een volle planning (alweer haha.. ik dacht 2 weken aan bezienswaardigheden in 5 dagen te kunnen proppen, ook niets nieuws maar er is zoveel te zien hier!)

Bayeux

We rijden eerst naar Bayeux, waar een prachtige kerk staat. Door de stad heenlopen is ook leuk, op de grond staan stippen welke je door de stad rondleiden als je deze volgt. Ook zijn hier (buiten het centrum) verschillende musea en herdenkingspunten aan de oorlog.

Huilende rots

Onderweg naar het Amerikaanse Cemetery and Memorial stoppen we bij plage de Saint-Hornorine des Pertes waar een huilende rots staat. Dit soort dingetjes vind ik erg leuk. Dingen/ tips die ik bij anderen voorbij heb zien komen, ik leuk vind en je dan de enige op het hele strand bent. Dus niet de (massa) toerisme en touringcars wat je uiteraard op een aantal plekken waar ook wij onderdeel van uitmaken heen gaan om te bezichtigen.

American Cemetery

Op het American Cemetery van 70 ha wat uitkijkt over het strand van Omaha liggen 9387 soldaten begraven die tijdens de slag om Normandië sneuvelden. Indrukwekkend. Op het moment dat je denkt alle graven gezien te hebben, staat er een kapel met daarachter nóg meer graven. Kippenvel. En dan te bedenken dat er bij de slag om Normandië 200.000 slachtoffers zijn geweest waarvan meer dan 50.000 doden, waarvan er dus 'maar' 9387 Amerikanen hier begraven en herdacht worden. Je kan hier zelf rondlopen (gratis) of een tour volgen met een gids.

In Normandië zijn op meerdere plaatsen begraaf- en herdenkingsplaatsen, zo zijn er vergelijkbare plaatsen voor bijv. Britse of Duitse soldaten.

Omaha beach

We rijden langs Omaha beach wat 1 van de 5 invasiestranden is waar ze op 6 juni 1944 aan land zijn gekomen bij de slag om Normandië. Hier kwam het Amerikaanse leger aan land en zijn van de 5 stranden de meeste slachtoffers gevallen. Aan het 6 km lange strand hadden de Duitsers de Atlantikwall gemaakt (van Spanje tot Noorwegen,  ook in Nederland, een stukje hiervan bezochten we tijdens de bunkerdagen, zie Bunkerdag, Den Haag) met bunkers en vele obstakels in zee en op het strand.

Nu ziet het strand er rustig, schoon en vredig uit en staat er het gedenkbeeld ' The Brave' wat bestaat uit drie elementen:  'the wings of hope'; dat de geest die deze mannen destijds op 6 juni droeg ons te inspireren en eraan te herinneren aan dat het samen altijd mogelijk is om de toekomst te veranderen, 'rise, freedom'; zodat het voorbeeld van degenen die in opstand kwamen tegen de barbaren ons helpen blijven opkomen tegen alle vormen van onmenselijkheid, 'the wings of fraternity'; de vleugels van broederschap, zodat deze golf van broederschap ons altijd herinnert aan onze verantwoordelijkheid naar anderen en onszelf.

Point du Hoc

Point du Hoc is een cliff tussen de stranden van Omaha en Utah beach in. Het werd gebruikt door de Duitsers om met zwaar geschut deze stranden te beschermen tegen mogelijke invasies. Je ziet hier de restanten van bomkraters en bunkers. Interessant om doorheen te wandelen (gratis) of evt. met een gids. Zeker met de drone zijn deze kraters vanuit de lucht goed zichtbaar. Ik vind het een groot contrast, de mooie natuur hier, met dit vreselijk stukje geschiedenis.

Soldaat John Steele

In de nacht van 5 op 6 juni 1944 'regende' het parachutisten in Sainte-Mère-Eglise en de omgeving. Hier begonnen de geallieerden met de herovering van Europa. Soldaat John Steele werd beroemd omdat hij met zijn parachute aan de kerktoren van dit dorp bleef hangen. Hij werd door de Duitsers onder vuur genomen maar overleefde door zich dood te houden. Hij overleefde de oorlog, werd ereburger en kwam hier verschillende keren terug.

Naast deze kerk is er een museum, maar is verder weinig te beleven in het dorp.

Urbex

Onderweg naar Cabanes de Gouville sur Mer komen we langs een plaatsje Pirou plage. Hier is een stuk spookdorp. Helaas niet meer zoals het was. In de jaren 90 was er een project ontwikkelaar die hier 75 vakantiewoningen, een hotel, 2 tennisbanen en zwembad wilde bouwen. Dit is echter nooit afgemaakt. De huizen werden geplunderd, alles wat bruikbaar was aan hout, metaal, etc. verwijderd en een spookstad was ontstaan. Op een gegeven moment werd het ontdekt door kunstenaars. Helaas is het spookdorp niet meer zoals een aantal jaar terug, de oude foto's zien er namelijk erg tof uit! Uit veiligheid zijn veel huizen verwijderd. Er staat er (nu) nog 1, het voormalig te worden hotel, met hekken er omheen, maar daar kan je makkelijk langs. Wellicht zal deze ook t.z.t. gesloopt worden.

Cabanes de Gouville sur mer

Op Cabanes de Gouville sur mer staan allemaal gekleurde strandhuisje. Een heel fraai gezicht! Op het moment dat wij daar komen is er tussen de huisjes een bruiloft gaande. Dat is dus ook een optie daar 😉

Le Mont-Saint-Michel

We rijden door naar onze laatste bestemming en een van de hoogtepunten: Le Mont-Saint-Michel. We overnachten op camping du Mont Saint Michel. Om hier te komen moet je met een code de slagboom door die ook naar het stadje zelf gaat. De code krijg je na reservering (let op, enkel telefonisch en met creditcard mogelijk, of moeilijk doen zoals wij: gok nemen dat er nog een plekje is, lopen naar de balie en contant geld als borg betalen. We waren de creditcard vergeten, super stom, maar gelukkig was er nog plek en mochten we het zo oplossen!) Je betaalt overigens wel 9eu om de slagboom door te mogen, dit betaal je achteraf, als je weer weggaat door de slagboom.

De camping is niet duur, je hebt een broodjes service bij de receptie (dag van te voren bestellen, en kan het vanaf 7.30 tot wanneer jij wilt ophalen), toiletgebouw waar je enkel met een token in kan en ideaal: een gratis shuttle voor de deur naar de stad. In sept van 07.30 tot 23.00 elke 5 min (behalve om 07.30 dan om de 12 min). Honden (servicehonden uitgezonderd) zijn op de shuttle niet toegestaan. Lopend is het ci een half uur vanaf de camping, ook prima te doen. Je kunt de stad vanaf de camping zien, afhankelijk van je plek. 1 nadeel op de camping: het stikt van de muggen! Onwijs veel, ook overdag, dus houdt alles dicht!

We hebben snel de camper geinstaleerd en gezien de kinderen al wat moeier waren hebben we Bobby eten gegeven en een lekker bot en zijn met de shuttle naar de stad gegaan. Wat is het hier mooi en bijzonder, we zien de stad met eb, kunnen ver lopen en zien de zon onder gaan. Met vloed kan het water 15m verschil maken,  bizar! Na honderden foto's, spelen in het zand en water eten we een pizzatje in de stad (ook niet overdreven duur; 65 eu voor 4 p +drankjes) en nemen de shuttle terug.

Dag 5; een mooie afsluiter en dan zit het er helaas weer op

We besluiten als afsluiting op tijd op te staan en de eerste shuttle te pakken naar het stadje. Om half 8 lopen we hier met nog max 6 anderen en zien de zon opkomen, echt fantastisch! Er vliegt een helikoper een aantal keer heen en weer om de stad te bevoorraden (?), we lopen nog wat rond in de (nog) stille stad en gaan weer richting de camping. We halen de broodjes op, gaan lekker ontbijten en ons klaarmaken voor (helaas!) de terugreis!